Vine Crăciunul – tu ce campanie de CSR ai?

 filantropic2

Vin sărbătorile și multe companii au în vedere campanii de CSR (corporate social responsibility). Chiar dacă afacerea ta nu e în top 300, tot merită să te gândești ce poți face cu această ocazie. E adevărat că ar fi preferabil să te preocupe poluarea, risipa de energie electrică sau soarta oamenilor fără casă pe parcursul întregului an, dar e admirabil dacă îți vei pune la bătaie ceva resurse finaciare și de timp pentru a face un bine acum, în prag de Crăciun. Mai jos, îți ofer câteva idei de CSR pe care să le aplici cu succes fără să coste prea mult și care, pe lângă faptul că vor face o diferență în viața comunității, vor aduce și capital de imagine firmei tale. Succesul înseamnă, printre altele, să știi să fii om, profitând de situațiile care pot să aducă beneficii și altora în afară de tine. Tu ești pregătit?

Fapte bune și capital de imagine

Atâta timp cât afacerea ta nu e pe minus și ai câțiva oameni de comunicare prin birou, poate deveni floare la ureche să puneți la cale o faptă bună. Ține cont că o campanie în toată regula trebuie să debuteze cu ceva săptămâni înainte, având o strategie amplă și tactici care să aducă, pe lângă mulțumirea sufletească, expunere media. Totuși, în cazul în care nu vrei să plătești o companie de PR și articole de presă care să îți laude eforturile și omenia, poți folosi alte metode: propriul site, relații de presă ale tale sau ale celor pe care intenționezi să îi ajuți (mule ONG-uri au contacte media pe care le pot folosi cu drag, mai ales dacă ceea ce donezi face o mare diferență pentru ele), social media. Cu alte cuvinte, ține minte încă de la început că ai unde să faci public efortul tău de a fi o companie responsabilă social.

Ai bani de dat?

Dincolo de faptul că e important pentru succesul firmei tale să ai expunere media și ai perfectă drepate să îți dorești asta, mai ai ceva de făcut: calculele financiare. Cu atât mai mult cu cât ești la început de drum și afacarea ta nu aduce încă un profit considerabil. Dacă nu ai bani de dat sub forma donațiilor financiare, gândește-te cine ar putea beneficia de produsele sau serviciile pe care le oferi și treci la făcut oferte!

Alege bine

După ce ți-ai făcut bugetul și ți-ai stabilit un target cu privire la expunerea mediatică, e cazul să alegi beneficiarii. Ține cont că în perioada Crăciunului sunt multe firme, unele foarte mari, care demarează programe sociale ample. De aceea, gândește-te din timp spre ce target vrei să mergi. Foarte multe dintre aceste companii se îndreaptă spre organizații sau cauze care au deja expunere mediatică puternică tocmai pentru că doresc să fie și mai vizibil gestul lor. Astfel, e logic să nu te duci să bați la poarta unde mai bat 20 de corporații. Evident că vei primi mulțumiri de rigoare și oferta nu îți va fi refuzată, dar nu vei primi prea multă expunere (pentru că acele ONG-uri își vor folosi contactele de presă pentru companiile care oferă mai mult). În plus, vei rata șansa de a face o bucurie ONG-urilor mai mici sau unei familii pentru care darul tău ar putea face o diferență enormă…

Responsabilitate socială sau filantropie?

Atunci când vorbim de CSR, de obicei, ne referim la comportamente sau acțiuni prin care compania să încurajeze schimbarea în bine a lumii din jur. Fie că este vorba despre mediu (mediu înconjurător, mediu social, mediul de lucru etc), fie că este vorba despre gesturi filantropice, facem, de fapt, o mișcare în direcția bună. Așadar, iată ce ai putea face, cu bani relativ puțini, rapid și cu efecte serioase, pentru tine și pentru cei din jur!

Educație

Degeaba bagi sume exortbitante într-o campanie de Crăciun pe tema reciclării sau a consumului de energie verde dacă, de la 1 ianuarie, tu și angajații tăi uitați tot și faceți risipă cu orice ocazie. Pentru a face cu adevărat o diferență pe termen lung trebuie să educi. Așadar, poți oferi câteva traininguri despre ce înseamnă să consumi verde. Nu e nevoie să angajezi un trainer, te poți asocia cu un ONG care desfășoară astfel de activități și să mergeți în școli sau companii pentru a promova consumul echilibrat în anul următor. Tot ce vei face va fi să oferi un mic suport financiar (logistică) și poate să găsești un public țintă – materialul deja îl au membrii ONG-ului. Nu uita să ai o mică secțiune online despre acest lucru pe site-ul tău, poate un articol în presa locală sau câteva newslettere prin care companiile interesate să se înscrie la training.

Nouă ne pasă

Compania ta este mai mult decât o sumă de birouri, strategii de lucru și titluri de departamente. Ea este formată și din oamenii pe care îi ai în subordine și, atunci când vrei să faci un gest mare, e cazul să îi implici din plin. Îi poți invita să aducă lucruri pe care nu le mai folosesc (jucării, materiale de construcție, telefoane mobile mai vechi, haine, cărți, hrană etc) pentru a face donații unor oameni aflați în situații dificile. De asemenea, o altă problemă serioasă în perioada sărbătorilor ține de serviciile medicale. Poți cere angajaților tăi să faceți o campanie despre donarea de sânge și să fiți exemplele pozitive care merg și fac primul pas. În plus, promovând mica ta campanie, poți încuraja mai mulți oameni să vi se alăture. Încearcă un anunț de presă, site-ul corporate sau Facebook sau toate acestea.

Implică și consumatorii sau clienții

Poți avea o campanie grozavă fără să faci tu treaba cea mai importantă. De exemplu, dacă ai un magazin online, oferă clienților tăi avantajul de a face un gest nobil cumpărând de la tine pentru o organizație care are nevoie de produsele tale. Unde intervii tu? În afară de faptul că poți oferi un mic discount, există variantă în care te ocupi gratuit de livrare dacă ea se face către ONG-ul ales. De asemenea, poți face o campanie prin care, timp de o lună, 1% din prețul fiecărui produs poate fi direcționat către un ONG ales de cumpărător. Evident, acest lucru presupune o bună contabilitate a ONG-urilor cu care vei colabora și un research serios pe această temă, dar încă ai timp să îl faci: nicio organizație nu va refuza să fie pe lista ta dacă știe că va primi ceva fonduri!

Târg caritabil

Dincolo de varianta în care angajații tăi aduc obiecte care nu le mai servesc, poți invita publicul să facă la fel, promovând ideea unui târg cu vânzare la firma ta. De pildă, în ziua X, în firma ta sau la o locație aleasă și închiriată de tine, oricine poate veni să doneze și să cumpere obiecte aduse de acasă. Chiar dacă sumele de vânzare vor fi modice, beneficiul va fi dublu – se vor strânge bănuți pentru o cauză în care crezi și pe care să îi donezi unei organizații, dar se vor crea și contacte.

Nu uita că perioada Crăciunului ne face pe toți mai sensibili la cei din jur, așa că profită de acest moment pentru a-ți aminti și a le aminti oamenilor că succesul înseamnă să privim și la celălalt, să îi fim alături și să îl ajutăm. A fi de succes înseamnă a fi generos cu oricine, de câte ori poți!