Vrei cele mai bune decizii pentru afacerea ta? Probează „pălăriile lui Bono”!

6 palariiDincolo de muncă, experienţă, înalte tehnologii, perseverenţă şi multe investiţii, în spatele succesului unei companii se află o succesiune de decizii inspirate. Şi viceversa este valabilă – eşecul unui companii are adesea la bază mai multe decizii neoportune care îi subminează treptat rezultatele.

Să iei mereu deciziile cele mai avantajoase pare aproape imposibil, dar să faci să predomine soluţiile potrivite nu este deloc un obiectiv de neatins. Pentru aceasta nu trebuie decât să abordezi strategiile de gândire inteligente cunoscute la ora actuală.

Un instrument foarte popular şi a cărui eficienţă a fost probată în timp este cunoscut sub denumirea de „Cele şase pălării gânditoare”. Tehnica a fost promovată de Edward Bono, un medic de origine malteză, care a oferit o modalitate extrem de utilă pentru dezvoltarea unei gândiri cuprinzătoare şi creative.
Această tehnică permite evaluarea situaţiilor din mai multe perspective şi contribuie la decizii bazate pe analizarea tuturor aspectelor unei probleme.

De ce avem nevoie de „pălăriile lui Bono” atunci când luăm decizii importante?

În primul rând, „de vină” este creierul uman care poate fi comparat cu un ghem încurcat de aţe. În procesul de gândire (adică descurcarea ghemului), toţi avem tendinţa de a trage de toate firele în acelaşi timp, în loc să scoatem fiecare fir pe rând.
Pe de altă parte, este vorba de predispoziţia noastră. În general, oamenii de succes gândesc dintr-o perspectivă exclusiv raţională şi pozitivistă, neglijând astfel analizarea problemei din punct de vedere emoţional sau negativ. Aceştia riscă să eşueze în încercarea de a fi creativi sau de a fi pregătiţi pentru situaţii neprevăzute. La polul opus, negativiştii pot exagera cu gândirea defensivă, în timp ce emotivii nu reuşesc abordarea calmă şi raţională a deciziilor.

Fiecare dintre cele şase pălării reprezintă un stil de gândire diferit şi suplineşte aceste neajunsuri din gândirea umană. Metoda poate fi folosită atât la nivel individual, cât şi de grup.

Pălăria albă. Această pălarie este, de obicei, „pusă pe cap” la începutul dezbaterii pe marginea unei decizii. Este momentul analizării obiective a informaţiilor deţinute, fără speculaţii. Se ascultă toate punctele de vedere şi se notează toate opiniile, inclusiv cele contrare. Întrebările cheie ale acestei etape sunt: Ce informaţii deţinem?; De ce informaţii avem nevoie? De unde putem obţine informaţiile necunoscute?

Pălăria roşie. Culoarea nu este deloc întâmplătoare pentru că mai este numită şi “pălăria sentimentelor şi intuiţiilor”. Problemele sunt analizate apelând la fler şi la latura afectivă, fără a fi nevoie de justificări. Ce simt?; Ce îmi spune intuiţia?; Ce reacţie ar avea ceilalţi? Pălăria roşie nu trebuie „purtată” mai mult de un minut pentru că, dincolo de acest timp, intuiţia este acoperită de raţiune.

Pălăria galbenă. Este pălăria optimismului şi marchează momentul în care trebuie privite aspectele pozitive şi beneficiile deciziei.

Pălăria neagră. Analizează elementele negative ale situaţiei şi încearcă să anticipeze ce ar putea merge prost. Este etapa în care trebuie evidenţiate posibilele puncte slabe ale planului. Dacă nu pot fi eliminate complet aceste slăbiciuni, se poate recurge la un plan de acţiune pentru neutralizarea lor ulterioară. Anticiparea şi cuantificarea unor fisuri în planul de acţiune cresc şansele de reuşită în luarea unei decizii inspirate.

Pălăria verde. Pentru că stimulează gândirea creativă, este foarte importantă atunci când avem nevoie de o idee novatoare. În această etapă, este recomandată gândirea liberă, iar evaluarea ideilor nu trebuie făcută critic. În timpul „pălăriei verzi” este bine să respectăm câteva reguli: 1.Toate ideile sunt notate şi tratate cu atenţie; 2. Cu cât mai multe idei cu atât mai bine; 3. Ideile ieşite din comun sunt cele mai preţioase.

Pălăria albastră. Aceasta pune accentul pe managementul sau controlul procesului de gândire. Este „purtată”, de regulă, de cel care conduce brainstorming-ul, dar poate fi încercată de orice membru al grupului de decizie. Pălăria albastră controlează toate celelalte pălării şi încurajează cea mai bună gândire din partea participanţilor. Aceasta alege succesiunea pălăriilor, stabileşte timpul alocat fiecăreia şi, la sfârşit, rezumă totul şi trage concluziile. Dacă ideile se împotmolesc, poate fi schimbată cu pălăria verde.

Faptul că tehnica lui Bono funcţionează este demonstrat de deciziile liderilor unor mari corporaţii care au apelat în situaţii critice la „Cele şase pălării gânditoare”. Exploatând beneficiile acestei metode au deschis calea unor noi posibilităţi şi perspective pentru companiile pe care le conduceau.

Exemplul Ford

Paul Hallas de la renumita agenţie de advertising J. Walter Thompson avea misiunea de a face din modelul Ford Focus o alternativă atrăgătoare pentru segmentul de vârstă 18-25 de ani. Campania de promovare era dificilă din cauza targetului – tinerii de până la 25 de ani nu folosesc prea mult ca sursă de informare televiziunea şi presa scrisă. Trebuia găsit aşadar un alt canal prin care mesajul să atingă acest segment de vârstă. Muzica părea soluţia ideală. Thompson a adunat cei mai buni 15 „creative thinkers” pentru a pune la cale o strategie de succes. „Am crezut că vom găsi repede o idee strălucită pentru campanie, dar nu a fost deloc aşa. Au fost exprimate o gramadă de opinii şi multe dintre acestea erau divergente. Nu ne puteam hotărî şi ne-am dat seama că nu ajungeam nicăieri cu aceste sesiuni maraton. Pentru eficienţă, am micşorat echipa de lucru de la 15 la 4-5 persoane. Dar pierdeam în acest mod o mare parte din creativitate”, povesteşte Hallas. Pentru a compensa pierderea şi pentru a da un imbold procesului de decizie, Hallas a apelat la „Cele şase pălării gânditoare”. În numai trei ore echipa a ajuns la soluţia de care avea nevoie.
„În doar trei ore am fost capabili să punem pe picioare planul nostru, probabil cu două treimi mai puțin decât ne-ar fi luat fără această tehnică. În plus, calitatea și cantitatea ideilor era incredibilă. Pălăriile i-au făcut pe membrii echipei să se simtă confortabil exprimându-și ideile şi creativitatea a fost intens stimulată”, mai spune Hallas.
Pentru campania de promovare, au ales să organizeze două evenimente. La fiecare au amenajat câte un cort imens pe care l-au transformat în dance club. Două autovehicule Ford Focus au fost pe post de boxe. Fiecare dintre maşini era dotată cu un echipament stereo în valoare de 20.000 de dolari, inclusiv cu platane pentru DJ. Imagini şi efecte vizuale cu Ford Focus completau tabloul acestei prezentări de excepţie. Mai mult decât atât, pentru dansatori au fost create costume speciale compuse din componente ale Ford Focus. Un joc interactiv instalat pe un computer înfăţişa un DJ care conducea un Ford Focus. Potrivit lui Hallas, campania de promovare şi-a atins ţinta.

Exemplul Motorola

De “Cele şase pălării gânditoare” se leagă şi originea unui produs al brandului Motorola. În 2002, compania îşi propunea să creeze un produs inovator. A organizat în acest scop o sesiune de trei zile la care au fost chemaţi managerii de produse. Aceştia trebuiau să vină cu idei pentru un nou dispozitiv high-tech care să înglobeze tehnologie de ultimă oră, dar să nu coste mai mult de 800 de dolari. Pentru a se asigura că evenimentul decurge cât mai bine posibil, Motorola l-a chemat şi specialistul în training Jay Wenberg. În prima zi, pe baza unor cercetări exhaustive, a fost construit profilul de consum pentru produsele existente. Managerii de produs au discutat despre fiecare aspect al trăsăturilor consumatorilor – vârsta, venitul, nivelul de educație, credinţele culturale și obiceiurile de zi cu zi. A doua zi, s-a trecut la analiza capacităților și limitărilor tehnologiei existente. Ulterior, Jay Wenberg a oferit o imagine de ansamblu a celor „şase pălării gânditoare”. El a condus grupul printr-o sesiune de pălărie verde pentru a genera idei de viitoare produse. Odată exprimate ideile, fiecare a fost evaluată în cadrul unei sesiuni de pălărie galbenă şi neagră. În cele din urmă, grupul a apelat la pălăria roşie pentru a acorda prioritate celor mai bune idei. Rezultatul final al sesiunii Hat Green a fost un produs de tehnologie avansată numit Accompli. Dispozitivul funcţiona ca un instrument mobil pentru afaceri sau ca un birou virtual complet dotat cu tastatură. Conexiunea wireless oferea acces rapid la Internet de pe tot globul. În plus, consumatorii puteau instala aplicații de business suplimentare pe Accompli și chiar unele jocuri. În scurt timp, Motorola a introdus Accompli în America de Nord, Europa și Asia.

Şi exemplele pot continua. Multe alte companii de top au luat decizii de succes datorită „pălăriilor lui Bono” pentru că avantajele metodei sunt numeroase:

• Oferă a analiză sistematică a problemelor, deciziilor și oportunităților;
• Generează mai multe idei și soluții bune;
• Întâlnirile de brainstorming sunt mai scurte și mai productive;
• Reduce conflictul de idei între membrii echipei de lucru;
• Stimulează inovarea;
• Transformă şedinţele de product management în întâlniri dinamice la care oamenii doresc să participe;
• Dezvăluie oportunități acolo unde alții văd doar probleme;
• Facilitează gândirea clară și obiectivă;
• Oferă o perspectivă a problemelor din unghiuri noi și neobișnuite;
• Asigură evaluări aprofundate;
• Oferă rezultate semnificative și valoroase.

Deşi Edward Bono a lansat tehnica „Cele şase pălării gânditoare” în anul 1985, noua generaţie de antreprenori începe abia acum să-i descopere avantajele. În căutare de soluţii şi produse inovatoare care să le propulseze afacerile de pe linia de plutire spre poziţia de lider, managerii înţeleg tot mai bine că o gândire creativă şi inovativă poate face diferenţa pe piaţă. Nu este deloc uşor să iei hotărâri fiind în acelaşi timp inventiv, critic, constructiv, intuitiv şi productiv. „Pălăriile lui Bono”  îţi pot înlesni însă misiunea grea şi reprezintă unul dintre instrumentele cele mai eficiente pentru ca deciziile tale să transforme toate acţiunile companiei în proiecte de succes.

One thought on “Vrei cele mai bune decizii pentru afacerea ta? Probează „pălăriile lui Bono”!”

Comments are closed.