Weekendul să rămână weekend !

weekendEu spun asta, care îmi planific în weekend toate ţintele neatinse în cursul săptămânii şi vreau să recuperez tot, de la toate proiectele nefinisate de la serviciu până la nu ştiu ce informaţii pe care mi le doream demult de pe internet sau de prin cărţi ori reviste.
Cu teoria aceasta de respect faţă de timpul liber stau binişor dar pornesc la drum s-o reformulez împreună cu voi. E nevoie uneori să scriem gândurile sau măcar să le citim ca să ne reaşezăm stilul de viaţă.

Pentru unii într-adevăr weekendul este sinonim cu distracţia şi relaxarea dar cunosc o grămadă de persoane pentru care nu e decât o continuare a celor cinci zile lucrătoare, în care pe lângă faptul că au de terminat raportul de la job pentru care deja s-a depăşit termenul limită, mai trebuie să facă şi curăţenie, sa-şi aprovizioneze frigiderul pentru săptămâna următoare ori să se vadă cu nu ştiu câte rude obositoare. Îndeosebi acestora din urmă le sunt adresate aceste cuvinte şi aş începe cu următorul sfat :

Învaţă să te deconectezi !

Trebuie să găseşti o modalitate prin care să te bucuri cu adevărat de orele libere, mai ales că suprasolicitarea continuă poate să provoace mari probleme de sănătate şi asta pentru că se dă peste cap ritmul natural al corpului tău. Sfărşitul de săptamână trebuie transformat într-un moment de destindere şi energizare.
Lucrurile stau astfel: corpul tău produce andrenalină, cel mai adesea ca răspuns la cerinţele solicitante de la locul de muncă, iar debitul acestei surse de energie nu poate fi oprit la comandă. Eliberarea continuă a adrenalinei atunci când nu e necesară organismului cum ar fi în momentele de relaxare, poate crea o tulburare serioasă la nivel fiziologic care odată cu trecerea timpului te va obosi şi îţi poate crea migrene. Somnul deficitar e un alt efect al acestui fenomen şi totodată o problemă cu care se confruntă milioane de angajaţi din întreaga lume. De aceea e nevoie de deconectare şi să poţi face o distincţie clară între viaţa personală şi cea profesională.

Găseşte un echilibru planificându-ţi corect timpul !

Te gândeşti că cele două zile pe care le ai la dispoziţie la sfârşit de săptămână sunt suficiente ca să te recuperezi din punct de vedere fizic şi psihic ? Teoretic, aşa este, însă acest lucru ajunge să fie imposibil dacă în decursul celor 48 de ore realizezi prea multe sarcini. În final te vei alege cu impresia că ai un job de weekend adiacent celui pe care îl desfăşori de obicei.
Atunci când stresul din timpul săptămânii nu este echilibrat cu orele de relaxare de sâmbătă şi duminică, nivelurile hormonului responsabil de răspunsul la suprasolicitarea corpului (numit cortizol) pot rămâne destul de ridicate, cât să împiedice abilitatea organismului de a-şi reîncărca bateriile. Specialiştii susţin că prea mult cortizol ar putea chiar să accelereze procesul îmbătrânirii, iar stresul cronic să cauzeze boli cardiovasculare, hipertensiune, depresie şi anxietate.
În plus, weekendurile nu sunt la fel structurate ca zilele în care mergi la job. De aceea multe persoane îşi petrec cele două zile fiind complet sedentare, când ar putea să se organizeze în aşa fel încât să facă lucruri care i-ar bucura efectiv. Ţine cont de acestea :

Stabileşte priorităţile ! Vineri seara încearcă să finalizezi activităţile specifice zilelor de lucru şi pe acelea care nu mai suportă amânare – precum plata facturilor, ceva curăţenie şi ordine prin casă, ordine chiar în gânduri ca să te poţi elibera de griji şi să savurezi din plin aceste minunate ore libere.
Urmează o rutină ! Poate ţi se pare că rutina n-ar avea nimic în comun cu relaxarea… ei bine, nu este chiar aşa. Dacă îţi planifici să faci în fiecare weekend măcar trei activităţi care-ţi fac cu adevărat plăcere îţi vei crea obiceiuri sănătoase de socializare şi destindere. Sugestiile ar fi să te întâlneşti cu gaşca ta care te înveseleşte mereu şi în felul acesta îi şi susţii continuitatea, să faci sportul care îţi este cel mai drag, să te plimbi în parcul preferat ori să citeşti acel tip de literatura care ai obervat tu că te relaxează imediat.
Lasă-te purtat de val ! Uneori şi să răspunzi la invitaţiile neaşteptate ale prietenilor poate fi un succes, dar asta doar după ce ţi-ai satisfăcut tabieturile de care am vorbit la punctul anterior .
Ia o pauză de la folosirea telefonului mobil, computerului ori televizorului ! E clar că aceste găselniţe ale lumii moderne ne îndepărtează uneori de la natural şi firesc. Nu vă îndemn să vă petreceţi weekendul meditând ca un pustnic dar bucuraţi-vă mai mult de natură şi de activităţi în aer liber !
Nu trebuie să te învinuieşti că nu le poţi face chiar pe toate ! Poate că nu eşti un bucătar desăvârşit dar sigur vei găsi atâtea restaurante de calitate deschise în weekend ori cu siguranţă nu te vei putea întâlni cu toţi prietenii cărora le simţi lipsa, dar poţi compensa cu un mesaj sau o postare în reţeaua de socializare …. doar şi pentru asta exista Facebook !

Weekendul se şi termină … cum combatem melancolia de duminică seara ?

Iată câteva tehnici de îndepărtare a stresului care ne cuprinde la sfârşitul weekendului că o nouă săptămănă cu nu ştiu câte provocări ne bate la uşă :
• Trăieşte clipa ! … mai este totusi ceva până luni dimineaţa aşa că ia-o încet cu pregătirile pentru următoarea perioadă de lucru.
• Fă o tradiţie în a încheia duminica într-un mod relaxant : un film distractiv alături de prieteni, o baie relaxantă cu arome suave, o conversaţie la telefon sau pe chat cu cel mai amuzant amic pe care îl ai …
• Sună-ţi mama sau persoanele dragi care contează pentru tine şi lângă care nu poţi fi alături mereu !
• Stabileşte ceva relaxant şi pentru luni seara, în felul acesta vei putea începe săptămâna cu mai mult spor !

Ştim cu toţii cât de mult ne bucurăm cand vineri, plecând de la birou, ne salutăm cu voioşie colegii cu de acum celebrul „ Weekend plăcut !”. Vă doresc să aveţi fantezia şi respectul de sine ca acest timp minunat şi atât de efemer să fie cu adevărat plăcut , o oază de evadare din banal şi o fugă binemeritată de rutina care ne înhaţă uneori pe toţi.

Ruxandra David

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *