Avansarea în carieră pas cu pas

Dacă eşti o persoană ambiţioasă, cu siguranţă nu te mulţumeşte să rămâi pe acelaşi post ani în şir în cadrul companiei unde lucrezi. Îţi doreşti o avansare şi aceasta să vină cât mai repede.

În situaţia în care angajatorul tău este o firmă de talie mijlocie sau mare, unde există perspective de dezvoltare în carieră, ai şanse reale să îţi atingi ţinta cu condiţia să ştii să te faci remarcat. Pe de altă parte, dacă firma la care lucrezi este una mică, ar trebui să te gândeşti serios la schimbarea locului de muncă, pentru că altfel este posibil să nu ai unde să te duci mai sus în ierarhie.
Indiferent de drumul ales, pentru a reuşi în profesie şi pentru a te distinge din rândul colegilor nu ar fi rău să ţii cont de următoarele sfaturi:

1. Dă dovadă de seriozitate. Angajatorii detestă angajaţii neserioşi pe care nu se pot baza, aşa că este esenţial să dovedeşti seriozitate în munca ta. Să fii serios la serviciu înseamnă să fii tot timpul concentrat pe ceea ce ai de făcut. Pentru asta nu trebuie renunţi la a face o activitate plăcută din munca ta, ba mai mult, faptul că te simţi bine la job va avea o influenţă benefică asupra rezultatelor tale profesionale.

2. Fă-te indispensabil! Se spune că „nimeni nu este de neînlocuit”, însă un angajat foarte eficient este adesea chiar greu de înlocuit. Aşadar, încearcă să devii indispensabil pentru compania la care lucrezi. Să fii indispensabil înseamnă să ştii să înfrunţi situaţiile dificile, să îţi asumi iniţiative, chiar şi atunci când este vorba de lucruri care nu intră neaparat în responsabilităţile tale, dar şi să faci ce trebuie la timp şi conform aşteptărilor superiorilor tăi.

3. Fii un angajat harnic. Nu este un sfat uşor de urmat. Când se pune problema de drumul spre avansare, cei mai mulţi se gândesc cum să muncească mai inteligent, cu minim de eforturi şi mai puţină muncă. Tentaţia să „muşti din caşcaval” pentru a-ţi atinge mai repede scopul este foarte mare. Atenţie, însă! Specialiştii spun că acesta este un calcul greşit. Realitatea arată că, oricât te-ai strădui să munceşti inteligent, recurgând uneori chiar la stratageme şi şiretlicuri, de muncă tot nu vei scăpa. Vei ajunge la concluzia că, pentru a face rezultatele să se vadă şi să iasă în evidenţă trebuie să fii cât mai harnic.

4. Fă-te plăcut! Poate părea un sfat fără legătură cu avansarea în carieră, dar o conexiune există, nu vă îndoiţi. Vă amintiţi de acei colegi pe care, probabil, i-aţi avut măcar o dată şi nu îi regretaţi nicidecum? Genul care subminează spiritul de echipă, generează tensiuni, strică cheful de muncă al tuturor. Ei bine, managerii nu prea se omoară după astfel de angajaţi care stresează pe toată lumea şi nu duc la nimic constructiv. Preferă mai degrabă un angajat plăcut, care se poartă frumos, este amuzant şi dă dovadă că este capabil să-şi stăpânească bine emoţiile. Toate acestea înseamnă să ai o atitudine profesionistă.

5. Nu uita de entuziasm. Dacă te duci plictisit şi blazat la serviciu nu prea ai şanse de avansare. Nu e nevoie de un entuziasm exacerbat care ar putea părea caraghios şi fals, ci de a presăra pasiune în munca ta. Pe lângă faptul că atunci când eşti entuziast fiecare sarcină devine mai uşoară şi mai plăcută, rezultatele activităţii tale vor fi mai bune şi mai rapide. Entuziasmul îţi va da energie şi se poate transmite şi colegilor. Dacă reuşeşti să faci acest lucru, vei ieşi în evidenţă mai uşor la locul de muncă.

Pe lângă însuşirea acestor sfaturi, există paşi concreţi care trebuie făcuţi pentru dezvoltarea profesională şi avansarea în carieră.
Între aceştia permanenta perfecţionare profesională ocupă un loc central:
– Participarea la cursuri şi traininguri în domeniul tău şi în cele adiacente;
– Urmarea de cursuri privind managementului proiectelor şi dezvoltarea antreprenorială;
– Colaborarea cu profesioniştii de la care se pot afla secretele meseriei;

Dincolo de latura teoretică, sunt lucruri pe care poţi să le pui în aplicare la serviciu:
– Diversificarea activităţilor, implicarea în cât mai multe proiecte în firmă şi asumarea mai multor responsabilităţi;
– Dezvoltarea abilităţilor de negociere şi comunicare;
– Implicarea în organizarea de târguri la care participă firma;
– Dezvoltarea abilităţilor de conducere şi relaţionare interpersonală
– Coordonarea mai multor proiecte de anvergură în firmă.

Nimeni nu îţi poate garanta succesul sau avansarea în carieră, însă, urmând toţi aceşti paşi, cu siguranţă valoarea ta profesională va creşte. Dacă nu vei reuşi avansarea într-o companie, calităţile şi experienţa la care ai pus cărămidă cu cărămidă vor fi până la urmă remarcate de cineva şi te vor ajuta să îţi îndeplineşti targeturile.

Mihaela CREŢU