Felicitări, ești șef! Iată ce ar trebui să știi la început de drum!

followershipTrecerea de la un simplu angajat la o funcție de conducere poate să fie un proces ușor pentru unii, dar de asemenea poate să fie un lucru dificil pentru unele persoane. Indiferent din ce unghi privești, este bine de știut că nimeni nu s-a născut lider perfect, deci ai multe lucruri de învățat până ajungi să te transformi în conducătorul de care angajații tăi au nevoie. Nu contează cât de mult te-ai pregătit pentru funcția pe care tocmai ai obținut-o; dacă ştii partea de teorie, acum este momentul să aplici ce ai învățat!

Dacă ai nevoie de ajutor cu noua funcție îți oferim în continuare câteva idei. Este important să înțelegi că meriți postul nou obținut și că cineva a văzut în tine acele calități necesare unui lider. Acum este momentul să te ajutăm să devii unul excelent!

Procesul de învățare acum începe!

Toți acei ani în care ai stat peste program și în care ai muncit mai mult decât restul colegilor te-au adus în locul în care te afli acum. Ai dovedit celorlalți că știi ce trebuie făcut și că experiența ta te-a transformat în manager. Totuși, doar pentru că ai o nouă funcție în companie, nu înseamnă că nu mai trebuie să fii omul pe care lumea se baza acum câteva zile. De fapt, noul post obținut implică chiar mai multă comunicare cu cei din birou așa că pregătește-te să înveți de la cei alături de care lucrezi.

Nu lăsa locul de muncă să îți definească personalitatea!

Șef, manager sau pur și simplu lider? Nu contează ce funcție de conducere ai pentru că job-ul tău nu te descrie în totalitate! Da, ai o mare responsabilitate și te afli la muncă o bună parte din zi, dar nu te lăsa dominat de asta. Nu vrei sa ajungi într-o zi să îți dai seama că fără locul tău de muncă nu mai știi cine ești. Funcția ta reprezintă doar o parte a vieții tale, dar ești mai mult decât un titlu pe o hârtie!

Rezultatele trebuie observate prin munca altora

Rolul de lider înseamnă să lași rezultatele să fie remarcate prin efortul depus de cei din echipa ta, nu prin efortul depus doar de tine. Este bine să înțelegi care este rolul tău și ce trebuie să facă angajații tăi pentru că nu poți să te ocupi singur de toate proiectele.

Asigură-te că ți-ai exprimat clar așteptările și oferă feedback celor care au nevoie de un imbold sau celor care își fac bine treaba. Dacă oamenii se descurcă la ceea ce fac, laudă-i pentru că asta îi va face să privească totul cu mai mult optimism. În cazul în care ceva nu merge bine, caută cauzele neproductivității și rezolvă problema cât mai repede posibil.

Dacă ai angajați care nu se descurcă prea bine cu anumite cerințe, nu îi “salva” ocupându-te de tot. Ajută-i să înțeleagă care este soluția și lasă-i să se descurce singuri, chiar dacă asta înseamnă că problema va fi rezolvată mai lent. Nu contează dacă tu ai termina mai rapid proiectul pentru că membrii echipei tale trebuie să învețe să se descurce singuri cu problemele apărute.

Uită unele idei!

Da, știm, ți-am spus mai sus că tot ce ai învățat până acum te-a ajutat să ajungi unde te afli în acest moment în firmă. Bun, toate acele idei ți-au fost de folos în trecut, dar acum este timpul să uiti anumite lucruri! De ce? Vei descoperi rapid că nu poți să faci tot ce făceai înainte și să fii în același timp un lider de succes!

Ai un rol nou în companie acum , iar oamenii au anumite așteptări de la tine așa că nu te poți comporta în continuare ca un simplu angajat  pentru că sunt mulți oamenii care acum depind de acele decizii pe care tu le iei …

Ai încredere în angajații tăi?

Șefii care sunt eficienți la ceea ce fac au încredere în cei care lucrează pentru ei. Aceștia se bazează pe ideea că echipa lor va face față cerințelor, dar oferă și sprijinul sau suportul de care angajații au nevoie pentru a se dezvolta pe plan profesional.

Cel mai bine este să încerci să vezi partea bună în fiecare persoană care lucrează pentru tine și să oferi oamenilor ocazia de a dovedi ceea ce știu să facă.

Toată lumea face parte din companie!

Este important să arăți echipei tale care este impactul pe care îl are asupra companiei. Explică cum eforturile depuse de întregul grup contribuie la atingerea obiectivelor firmei. De exemplu, dacă scopul este să crească numărul vânzărilor și angajații petrec mult timp pe teren sau la telefon, atunci înseamnă că fiecare a înțeles ce trebuie făcut. Persoanele din companie care și-au dat seama că modul în care  lucrează afectează profitul, se vor simți motivate să depună mai mult efort în ceea ce fac.

Fii autentic!

Dacă încerci să fii ceva nu ești, vei observa că rolul tău de lider va deveni o povară. Evident. după cum am menționat mai sus, unele reacții și moduri de gândire vor trebuie schimbate când avansezi în carieră, dar nu uita să fii tu! Michael Hyatt, fost manager, a menționat faptul că șefi uită că job-ul lor este un privilegiu, nu un drept și că mulți oameni care dețin funcții de conducere ajung să profite de titlul pe care îl au.

Nu încerca să te transformi într-o altă persoană care apare doar când te afli la birou! Fii sincer și lasă-i pe cei din jur să afle cine ești cu adevărat. Descoperă care sunt valorile în care crezi, care sunt slăbiciunile tale de conducător și care îți sunt limitele. După ce afli toate aceste lucruri, caracterul tău de lider va ieși la suprafață, inspirând pe cei alături de care lucrezi.

Încearcă să ai încredere în tine și în instinctele tale, dar mai ales încearcă să fii sigur pe ideile în care crezi cu tărie. În momentul în care lumea va descoperi cine ești cu adevărat, vei fi respectat ca șef.

Acționează și acceptă responsabilitatea

Te afli la conducere acum, deci trebuie să îți asumi responsabilitatea pentru acțiunile echipei tale. Dacă lucrurile nu merg bine, trebuie în primul rând să analizezi modul în care abordezi cerințele.

Este necesar să descoperi rapid unde ai greșit și să remediezi situația. Acceptă faptul că rezultatele negative ale celor care lucrează pentru tine sunt o dovadă a felului în care îi conduci. Schimbă tactica, acceptă faptul că ai greșit și îndreaptă echipa de drumul cel bun.

Lumea te observă!

Doar tu deții controlul asupra modului în care oamenii din birou te remarcă. Nu te poți ascunde ca lider pentru că și absența ta va fi observată. Ai grijă pentru că angajații tăi vor copia modul în care te comporți sau ceea ce spui, iar asta nu este mereu un lucru bun.

Trebuie să fii conștient de faptul că cei de lângă tine te analizează, te ascultă și că vor extrage un mesaj din ceea ce spui sau faci și chiar își vor modela propriul comportament bazându-se pe reacțiile tale. Încearcă să fii un model demn de urmat!

Este important să fii pasionat de ceea ce faci pentru că mereu contează felul în care abordezi orice problemă. Lucrurile mărunte sunt importante alături de comportamentul tău zilnic indiferent care este mesajul pe care încerci să-l transmiți; dacă nu ești luat în serios, vei ține degeaba discursuri la ședințe.

Tratează-i pe cei din jur cu respect și fii corect!

Șefii care îi tratează pe cei din jur cu respect și corectitudine vor crea loialitate, angajament, iar productivitatea companiei va crește. Cei care aleg să nu procedeze astfel vor observa rapid cum lucrurile vor ajunge pe un drum nedorit.

Nu favoriza pe nimeni și nu îți tachina aiurea angajații pentru că unii oameni sunt sensibili la astfel de lucruri și nu înțeleg dacă este vorba de o glumă sau de ceva serios. Toată lumea trebuie să fie egală în echipa ta!

Demonstrează că îți cunoști membrii echipei și că le știi numele sau ideile pe care încearcă să le dezvolte. Nu fii un străin cu cei care lucrează pentru tine (chiar dacă nu ai timp de prea multă socializare) și nu uita că de multe ori un simplu (dar sincer) “ce mai faci?” poate crea o legătură între șef și subaltern.

Tu reprezinți compania!

Ca șef, tu reprezinți firma în fața altora, deci nu există “ei” ci doar ”noi”. Trebuie să înțelegi că tu și angajații tăi faceți parte din aceeași echipă și că totul există din cauza celor care lucrează pentru tine.

Comportă-te ca un lider și nu defavoriza pe nimeni de fața cu toată lumea. Unele probleme se discută în privat, iar tu trebuie să-ți susții echipa în orice situație!

Antrenorul american Vince Lombardi a menționat faptul că liderii nu sunt născuți, ei sunt creați. Marii conducători ies la iveală dacă se depune mult efort, lucru care reprezintă prețul ce trebuie plătit de orice persoană care vrea să atingă un obiectiv cu care să se poată mândri pe viitor.