Un gest, cât o mie de cuvinte

O-imagine-cat-o-mie-de-cuvinteNe place sau nu, prima impresie chiar contează, mai ales în cadrul unui interviu pentru un job, când trebuie să convingem angajatorul, în doar câteva minute, că suntem exact persoana pe care o caută. Din păcate, când ne aflăm într-o asemenea situație, mulți dintre noi uităm vechea zicală: ”nu contează atât de mult ceea ce spui, ci cum spui”. Suntem atât de concentrați să ne arătăm cunoștințele și experiența în domeniu, încât uităm total de semnalele pe care le transmite corpul nostru. Specialiștii în dezvoltare personală, precum și psihologii ne avertizează că limbajul trupului ne poate ajuta să obținem slujba mult visată în câteva minute sau din contră, poate distruge orice șansă de angajare. Așadar, hai să vedem ce anume trebuie să faci când te afli pe ”scaunul fierbinte” al aplicantului.

Cucerește-i de la primul cuvânt

Există manageri cu experiență care susțin că pot să își dea seama în primele treizeci de secunde din ce aluat este făcut candidatul din fața lor. Crezi că afirmațiile lor sunt exagerate? Studiile realizate în acest sens, ne arată că în cadrul unui interviu pentru o slujbă, limbajul trupului contează în proporție de 55%, para-limbajul (intonație, pauzele pe care le faci în timp ce vorbești, etc.) în proporție de 38 %, iar restul de șapte procente revin limbajului verbal.

Interviul începe înainte de a intra în biroul angajatorului. Din momentul în care intri pe ușa instituției, ai grijă la ținuta corpului. Aceasta trebuie să le transmită tuturor că ești calm și încrezător. În timp ce aștepți să fii chemat, nu îți aranja cravata, nu arunca o ultimă privire în oglindă pentru a vedea dacă machiajul e perfect și nu răsfoi cuprins de înfrigurare CV-ul sau portofoliul personal. Chiar dacă ești pe coridor, controlează-ți emoțiile. Mulți manageri au declarat că nu au angajat persoane cu experiență, deoarece le-au surprins rozându-și unghiile sau smulgându-și fire de păr din breton în timp ce așteptau să fie poftite în birou.

Intră în încăperea destinată interviului zâmbind, (nu exagerat!) și dă mâna ferm. Nu uita: ferm înseamnă ferm și doar atât. Nu prinde mâna angajatorului ca într-o menghină în încercarea de a-l impresiona cu stăpânirea ta de sine. O strângere de mână anemică sau o palmă transpirată sunt tot atât de dăunătoare. Stabilește contactul vizual când spui ”bună ziua”, pentru a arăta că ești greu de intimidat.

Gesturi ce îți pot distruge interviul

Sfatul 1: nu îți atinge fața. E adevărat că în viața de zi cu zi ne atingem nasul, buzele sau tâmplele în timp ce vorbim (doctorii afirmă că în medie ne atingem față de 2000 de ori pe zi), totuși încearcă pe cât posibil să eviți acest lucru în timpul interviului, deoarece vei crea impresia că ești anxios sau necinstit. Știu că e un clișeu dar nu îți du mâna la nas! Mulți asociază acest gest cu minciuna, plus că este și foarte nepoliticos.

Sfatul 2: stai comod pe scaun. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să te proptești de spătarul scaunului. Experții ne arată că o astfel de poziție sugerează plictiseală și lipsă de interes. De asemenea, nu este indicat să stai prea aproape de interlocutor, sau mai rău să te apleci peste biroul acestuia. Vei crea impresia că ești foarte nerăbdător, chiar disperat să fii angajat iar pentru unii poți fi chiar amenințător. Cel mai bine este să stai drept ca și cum un fir de ață ar fi legat între capul tău și tavan. Nu uita de picioare! Dacă le miști constant, trimiți un mesaj de genul: ”Sunt stresat! De abia aștept să ies afară!”.

Sfatul 3: evită gesturile bruște. Multe persoane gesticulează asemeni unor luptători kung-fu în timpul interviului sau au tendința de a arăta cu degetul. Aceste mișcări denotă agresivitate și chiar lipsa celor șapte ani de acasă. Așadar, ce faci cu mâinile în timpul interviului? Nu le ține în buzunare, la spate sau încrucișate pe piept, deoarece interlocutorul va avea impresia că ești o persoană rigidă, închisă sau chiar certăreață. Ca să eviți situațiile și impresiile nedorite, țineți mâinile în față, pe masă, laptop sau pe genunchi și gesticulează natural.

Sfatul 4: aprobă doar afirmațiile cu care ești de acord. Nu vei fi pus într-o lumină mai bună dacă dai din cap la fiecare cuvânt al angajatorului. O asemenea atitudine îl va determina să te considere ca fiind o persoană lipsită de imaginație și coloană vertebrală, incapabilă să își susțină punctul de vedere. Să nu mai vorbim de situația în care tu nu ești atent dar dai din cap, iar câteva secunde mai târziu ți se pune o întrebare legată de ceea ce tocmai s-a discutat.

Arta de a spune ”la revedere”

Când interviul s-a terminat nu lăsa încă garda jos. Este important să nu te ridici rapid de pe scaun, să îți aduni lucrurile cu calm și să zâmbești. Dă mâna cu toate persoanele din încăpere iar dacă acest lucru nu e posibil, măcar cu persoana care te-a intervievat. Evită să citești limbajul trupului angajatorului pentru a ”ghici” ce fel de impresie ai făcut. De regulă, acesta este o persoană bine pregătită, cu experiență, care nu se lasă trădată de un gest sau un semn.

Chiar dacă trebuie să te controlezi în timpul unui interviul, nu este cazul să te transformi într-un robot. Fii tu însuți pe cât posibil și amintește-ți că nu te prezinți la poliție pentru un interogatoriu ci ai pornit în căutarea unui nou început.